Proiectul ERATHOSTENES este inițiat de Departamentul de Fizică, Facultatea de Științe Naturale, Universitatea din Buenos Aires (Argentina), Laboratorul Pie-Auger, Universitatea Națională Tehnologică, Regional Mendoza (Argentina) și Argentina Physical Society și se adresează elevilor din întreaga lume. Ei pot participa la un experiment internațional interactiv privind măsurarea razei Pământului utilizând lungimea umbrei unui gnomon, matematică, astronomie, imaginație și multă pasiune pentru cunoaștere.
Acum 2300 de ani, Erathostene din Cirene (276 î.Hr. -194 î.Hr.; scriitor științific, matematician, astronom, „părintele Geografiei” și poet), a determinat cu o precizie uimitoare circumferința și raza Pământului. Vechii egipteni au observat că în timpul solstițiului de vară, Soarele luminează fundul fântânilor adânci din Syene (acum Aswan; localitate aflată la o distanță de aproximativ 800 km / 5.000 de stadii, sud-est de Alexandria), dar nu și în Alexandria.
Erathostenes locuia în orașul egiptean Alexandria, pe coasta Mării Mediterane și s-a gândit să folosească acest fapt pentru a măsura circumferința și raza Pământului (Erathostenes nu a putut măsura distanța dintre cele două localități, care străbate desertul. El a utilizat informația privind intervalul de timp necesar cămilelor caravanelor comerciale într-o singură trecere și a estimat distanța de la Syene la Alexandria cu 5.000 de stadii). În ziua solstițiului de vară din Alexandria, a folosit un scaphis – un vas cu un ac lung, cu ajutorul căruia se putea determina în ce unghi se află Soarele pe cer. Măsurarea arăta că unghiul este de 7 grade 12 minute, adică 1/50 din cerc. În acest fel, deduce că circumferința Pământului era 5.000 x 50 = 250.000 de stadii, iar raza Pământului era egală cu 39.790 de stadii. Utilizînd stadiu egiptean, rezultă că raza obținută prin această metodă era 6.287 km. Măsurătorile actuale dau o valoare de 6,371 km pentru raza medie a Pământului.
Pentru ediția din acest an a proiectului Erathostenes, măsurătorile au fost programate în perioada 12 septembrie – 6 octombrie. Fiecare școală / asociație / club înregistrată în proiect are libertatea de a alege una sau mai multe școli /asociații / cluburi pentru efectuarea măsurătorilor. Din punct de vedere metodologic, fiecare calcul al razei terestre necesită cel puțin două echipe din școli /asociații / cluburi din întreaga lume, pentru a măsura lungimile umbrelor gnomonului, fiecare în locația sa geografică la prânzul solar, în aceeași zi, în apropierea echinocțiului. Participanții pot măsura în zile diferite, dar raza terestră trebuie determinată de ambele școli /asociații / cluburi în aceeași zi. Dacă nu există astfel de parteneri aleși direct, organizatorii proiectului stabilesc parteneri virtuali.
La ediția 2022 a proiectului, au participat 164 de perechi de școli /asociații / cluburi. O histogramă corespunzătoare valorilor obținute pentru raza terestră, a fost realizată cu valorile care au variat între 4668,67 km și 7744,83 km. Valoarea de referință la această ediție este 6377,65 km. În acest caz, pentru circumferința Pământului se obține 40051,642 km.
Trei echipe MiniAAS îndrumate de prof. Ioan Adam, au participat la acest experiment internațional interactiv cu rezultate foarte bune:
-Cristian Silvestru (clasa a VI-a, C.N. „Gheorghe Roșca Codreanu” Bârlad) & Andreea Silvestru (clasa a IV-a, Școala Gimnazială „Episcop Iacov Antonovici” Bârlad) /
R = 6242 km;
-Anastasia – Maria Grancea (clasa a VII-a, / C.N. „Gheorghe Roșca Codreanu” Bârlad / R = 6406 km;
-Marian Cotună (clasa a VIII-a, Școala Gimnazială „Episcop Iacov Antonovici” Bârlad) / R = 6531 km.
Felicitări elevilor bârlădeni pentru participarea la acest eveniment internațional fascinant și precizia cu care au determinat circumferința Pământului (primele două echipe fiind în top 10), folosind cel mai simplu instrument astronomic! Este cunoscut faptul că măsurarea unei mărimi (în cazul de față raza terestră) este afectată de eroare: o imprecizie pe care nu o putem evita atunci când efectuăm o măsurare. Rezultatele evidențiază interesul și modul în care elevii din structura MiniAAS au pregătit participarea la proiectul ERATHOSTENES prin efectuarea experimentului în mod repetitiv în cadrul activităților „Taberei de lângă casă” din vara acestui an.
Mulțumim pentru participarea la acest proiect în calitate de profesor colaborator domnului prof. Adrian Profir / Şcoala Gimnazială „Episcop Iacov Antonovici” Bârlad, precum și sprijinului oferit de părinții elevilor participanți!
Președinte AAS, prof. Ioan ADAM