În activitatea nonformală pe care o desfășurăm, una din cele mai mari provocări în cunoașterea copiilor și elevilor, este identificarea potențialului lor. Studiile arată că elevii cu abilități spațiale relativ puternice au tendința de a excela în domenii științifice și tehnice precum științele fizice, ingineria, matematica și știința calculatoarelor.
Prin dezvoltarea metodelor tradiționale, copiii devin mai receptivi la un anumit conținut standard și mai implicați în procesul educațional. Vacanța de vară a elevilor oferă ocazia atât a petrecerii timpului liber, cât și realizării de experimente și investigație științifică, metode deosebit de eficiente în comunicarea științelor. La fel ca toate științele, Astronomia este vizuală.
Alături de inteligența logic-matematică, mulți copii au dezvoltată inteligența vizual – spațială mai mult decât cea verbală. Un copil cu inteligență vizual spaţială gândește în imagini, creează imagini vizuale, își amintește mai bine prin intermediul fotografiilor, citește cu ușurință hărți, tabele și grafice, este sensibil la culorile și formele obiectelor înconjurătoare, manifestă interes în artele vizuale. Din acest motiv, activitățile desfășurate în cadrul Asociației Astronomice SIRIUS în perioada vacanței de vară cu copii și elevi de la diverse unități școlare din Bârlad și zona Bârlad care doresc să continue formarea în domeniul Astronomiei, vizează acest tip de inteligență și intruirea diferențiată: exerciții de gândire vizuală prin recunoașterea figurilor geometrice, a dimensiunilor, realizarea de hărți, colaje, diagrame, folosirea culorilor.
Considerăm că astfel de activități sunt extrem de benefice pentru copii și elevi, deoarece li se oferă deschiderea spre a încerca lucruri noi și deprinderea unor abilități noi pe care le pot perfecționa în timp. „Astrovara 2023” contribuie la lărgirea viziunii față de Univers și le oferă instrumentele pentru a dezvolta o învățare semnificativă despre stele și fenomenele astronomice.
Președinte AAS, prof. Ioan ADAM